Dnes je 12. 09. 2024
svátek má Marie

Křížová cesta v Kamenickém Šenově

Archiv

Pojedeme-li autem, pak sjedeme Kamenickou ulicí ve směru na Českou Kamenici až za poslední šenovský dům a za ním odbočíme doprava. Dívejme se vlevo, mezi stromy tam zahlédneme koupaliště. U něho je dost velký plácek vhodný k parkování.
Pokud jsme u silnice minuli podivnou mohylu kamenů s křížem, už jsme přejeli a musíme se vrátit. Mohyla je postavená v místech, kde nechal v letech 1846 až 1850 Franz Kreibich vybudovat kapli Nejsvětější Trojice. Zbourána byla v roce 1974.

Toto i mnoho dalších informací se dozvíme z tabule, kterou před Křížovou cestou vztyčilo občanské sdružení Na Výsluní, zastupované právě Václavem Frömmelem.

Křížová cesta chátrala od vyhnání německých obyvatel až do roku 2008. Minulý rok na Velký pátek byl vztyčen z dálky viditelný kříž. V tomto stavu jsem popisoval místo minule. Během léta a podzimu však došlo i k obnovení kaple Božího hrobu, v níž nyní spočívá Kristus vysochaný samotným Václavem Frömmelem, a výklenkové kaple Svaté Trojice, kterou pro změnu zdobí obraz Frömmelovy manželky Evy Olivové.

Ze skály nad kaplí je pěkný výhled na Šenov, zejména na fabriku vyrábějící lustry.

První kapli objevíme, když od informační tabule zvedneme hlavu do skal. Ano, je to ta za novou mříží. Ke druhé nás dovede pěšina stoupající do lesa. Vše je označeno. Vpravo od cedule nalezneme rovněž pramen s pitnou vodou. Pro stejnou si jezdí lidé s kanystry k penzionu Tavba.

Pěšina, z jedné strany lemována doubky, byla kdysi vyzdobena jednotlivými zastaveními Křížové cesty. Na jejím začátku byla brána, kterou se do areálu vstupovalo. Rekonstrukce těchto částí je teprve v plánu. Chystá se obnovení kaple Na hoře Olivetské a centrálního kříže Ukřižovaného. Také doubků bude více, i laviček. Rovněž vyhlídka na skále by měla být opatřena zábradlím.

Zde si můžete přečíst předešlý tip a porovnat fotografie.