Intimně expresivní dialog violoncella a klavíru

Verze pro tisk |

Českolipská festivalová kapitola 16. ročníku MHF Lípa Musica pokračovala v sobotu 7. října v Biberově kapli. Program nazvaný Melancholie v podání špičkových interpretů - violoncellisty Jiřího Bárty a klavíristky Terezie Fialové - byl jednou z nejatraktivnějších položek letošního programu a byl také dlouho dopředu zcela vyprodaný.

Ve švech praskající Biberova síň vyslechla působivý výběr komorních děl pro obsazení violoncello a klavír. Večer otevřela snová Sibeliova Melancholie, dílo jemně lyrické, impresionisticky zadumané i rozervaně expresivní. Skladba, jež příznačně vtiskla ráz celému večeru...

Sibelia vystřídal reflexívní Beethoven. Líbezně zpěvná Sonáta A dur s podtitulem V slzách a žalu zaujala něžností, útěšností výrazu i nevtíravou velkolepostí a nabídla prostor pro plné rozvinutí virtuozity obou nástrojů.

Po krátké pauze následovala ukázka z tvorby Dmitrije Šostakoviče, modernistické dílo prosté skladatelova obvyklého sarkasmu. Sugestivní lyrické pasáže v okouzlujících nekonečných pianissimech střídaly expresivní plochy plné pulsující razance a pověstné šostakovičovské rozšafnosti.

Brilantně vypointový program byl dramaturgickým bonbonkem, který festivalové publikum zavedl do nepříliš často provozovaných hájemství komorní hudby v té nejlepší interpretaci. Oduševnělý dialog vynikajících umělců postavený na samozřejmé technické brilanci nabídl jedinečné splynutí výrazných uměleckých individualit, které pojí porozumění umělecké i lidské a které dokáží hudbě vtisknout hluboký a uvěřitelný výraz. Melancholický večer soustředěné publikum odměnilo dlouhotrvajícími ovacemi. 

alt
alt
alt
alt
alt
alt
alt
alt
Nahoru